F.E.A.R. Extraction Point
Jak
se na správnou datadiskovou recenzi sluší a patří, měl bych se něco
málo rozepsat o původním titulu. Jenže v případě F.E.A.R.
je to naprosto zbytečné. Vždyť dle hlasování čtenářů Tiscali Games
byl F.E.A.R. druhou nejlepší hrou roku 2005, hned po San Andreas,
a zároveň druhou nejlepší FPS. V očích redaktorů byl dokonce nejlepší
FPS vůbec. Bylo proto jen otázkou času, kdy dojde na pokračování nebo
alespoň datadisk. Druhá jmenovaná možnost se na pultech obchodů zhmotňuje
právě v těchto týdnech. Krev na triku tentokrát nemá samotný Monolith,
ale dle vydavatele nadějný tým TimeGate Studios (RTS Kohan), který
se snaží rozlousknout opravdu tvrdý oříšek. A vy se vzápětí dozvíte,
zda se z jeho útrob vyvalí čerství závan vynikající hratelnosti nebo
jen tlivý smrad shnilého parazita.
• Nepříběh
Už díky tomu, že ke svému spuštění Extraction Point vyžaduje původní
hru, nemá cenu se vyhýbat nutným srovnáním. Jako první přichází na
řadu příběh nepříběh. Už před rokem jsem byl lehce zmaten, co nám
to chtěl scénárista vlastně říct a letos je můj zmatečný pocit ještě
silnější. Možná je problém ve mně a zbytečně hledám složitosti tam,
kde nejsou. Tam, kde jsme se minule snažili z náznaků složit jakousi
mozaiku o tom, co a proč se stalo, zde už neskládáme vůbec nic. Autoři
se sice snaží za načančanou zástěrku tajuplných proslovů dávno mrtvých
postav skrýt naprostou absenci smysluplného příběhu, ale to jim bohužel
nevyšlo.




• Neatmosféra
Nejpůsobivější byla na F.E.A.R. atmosféra. Ta se zde vrací v příbuzné podobě, jen radikálně zředěná. Čeho jsem se bál před rokem, to mi teď přijde nudné. Jakoby se tvůrci báli do hry přidat cokoliv novátorského nebo měli příkaz do ničeho moc nezasahovat. Tak či onak tím trpí nejvíce právě atmosféra. Zase jsem hrál za tmy, ale tentokrát se už stísněné pocity nedostavily. Naprosto stejné strašící pasti jsou předem tak evidentní, že je jejich přítomnost až trapná.
Pocit ohrožení párkrát probleskne v pozdějších fázích hry. To když si na vás brousí zuby jedna z nových příšer, průhledný démon. Jeho vizáž a zvukový projev je povedený a od momentu, kdy ho někde za polovičkou hry potkáte, budete mít nervy našponované, protože shledání s ním je opravdu nepříjemné. Ale opět je evidentní, kdy na něj narazíte, protože se vyskytuje jen v místnostech od podlahy ke stropu pokrytých krví.



Na rozmělnění atmosféry má lví podíl totálně úchylný design úrovní. Nechci vyčítat autorům, že je hra striktně lineární, takový F.E.A.R. vždy byl a i díky tomu se stal populární. Jenže to, co předvedli návrháři datadisku, přesahuje všechny meze. Chodby jsou postavené do nesmyslných propletenců, které ani trochu nepřipomínají reálné budovy. Skoro to vypadá, jako by někdo chtěl do každé úrovně nacpat co nejvíce chodeb a vůbec si nelámal hlavu nad jejich uspořádáním. Omezilo se tím sice nahrávání mezi levely, ale hráč je nucen procházet kilometry prázdných tunelů, místností a větracích šachet.
Podobný problém jsem měl už v základní hře, ale zde je doveden do naprosté degenerované dokonalosti. Tady už se nedá hovořit o střílečce, ale chodičce. Jsou sice světlejší okamžiky, jako nemocnice nebo úvodní přestřelky v kostele a katakombách pod ním, ale ty jsou přebity nudným prolézáním nekonečných skladišť, kanceláří nebo stanic metra a tunelů mezi nimi.
• Nenovinky
Kladně musím zhodnotit nové zbraně a nepřátele. Obou sice není moc, ale vždy se jedná o vynikající kousky. Neviditelného démona jsem už zmínil a tak se rovnou vrhněme na zbraně. Nejdříve jde o osobní automatické kulometné věžičky, které dělají kupodivu nepřátelům pořádný problém. Na jedno použití dokáží zničit i pětici vojáků. Pravda je, že se s nimi setkáte i z druhé strany a jsou příjemné jako rozpálená jehla za nehtem. Druhou novinkou ve výbavě je laserová puška, něco na způsob Lightning Gun z Quake série, s níž je také radost porcovat. Do rukou se vám dostane i super těžký kulomet, který je sice extrémně nepřesný, ale jeho palebná síle je tak obrovská, že se s ním budete neradi loučit.



Hratelnost je stále stejná, běháte v úzkém koridoru, vlítnete do místnosti a vyčistíte jí, běžíte dál, dál a dál, než doběhnete do místnosti jiné. Občas vás nepřátelé překvapí efektními pohyby. Například jste-li dost mrštní, můžete je zastihnout nepřipravené, jak se plazí pod povytaženými garážovými vraty. Zábavné jsou také poměrně četné souboje s odolnějšími protivníky. To jsou naneštěstí všechna vylepšení, která vás v Extraction Point čekají.



• Závěr

koupě
(Admin, 8. 11. 2009 21:26)